BAUSTI NEGALIMA PASIGAILĖTI
Visai neseniai buvo įsiplieskus labai arši diskusija vienoje iš FB grupių dėl alkoholio vartojimo ant vandens. Buvo iškelta hipotetinė situacija kai vakare atvirame vandenyje nuleidus inkarą pasivaišini alumi ir priplaukia LTSA arba policija patikrinti. Ir kokios bus pasekmės, ar galima ar negalima. Buvo labai daug skirtingų nuomonių ir konsultacijų netgi su policija (apie KET), kur buvo aiškiai pasakyta, kad kol nėra važiavimo fakto, tol automobilio vairuotojo negalima bausti.
LTSA pozicija dėl alkoholio
Nutarėm nesivadovauti prielaidomis, nes nuomonės pasidalino minėtoje diskusijoje, o mūsų tikslas su Jumis dalintis patvirtintais faktais. LTSA paklausime sumodeliavome 3 skirtingas situacijas pramoginei laivybai, ir paprašėm oficialios pozicijos. Atsakymo šį kartą laukėme pakankamai ilgai, ir atvirai kalbant LTSA nedetalizavo atskirai kiekvienos iš situacijos. Buvo klausiama apie atvirus vandenys, kuriose nuleistas inkaras esant blaiviam ir vaišinantis jau vėliau, taipogi apie stovėjimą prie kranto. Visur darėm prielaidą kad nedraudžiama vieta ir viską atlikome blaivi, o vėliau jau pradėjome gurkšnoti.
Teisės aktai, kurių nėra
Kaip paminėjo patys LTSA, nėra teisės aktų kurie aiškiai reguliuotu panašias situacijas, todėl teikdami atsakymą jie remiasi bendromis laivavedžio prievolėm. Oficialus atsakymo tekstas:
Vadovaujantis Europos vidaus vandenų kelių laivybos taisyklių 1 skyriumi:
1.02 straipsnis. Laivavedys:
- Valdydamas laivą laivavedys neturi būti pavargęs ar apsvaigęs.
1.04 straipsnis. Bendroji pareiga būti budriems: - Kiekvienas laivas visada turi plaukti saugiu greičiu.
- Net jeigu šiose Taisyklėse nėra specialių nurodymų, laivavedžiai privalo imtis visų atsargumo priemonių, diktuojamų bendrosios pareigos būti budriems ir įsitvirtinusios laivybos praktikos, siekiant išvengti, pavyzdžiui:
a) grėsmės žmonių gyvybei;
b) laivų ar plūdriųjų medžiagų junginių, krantų ir įvairių statinių bei įrenginių, esančių laivybos kelyje ar greta jo, pažeidimų;
c) kliūčių laivybai sudarymo; ir
d) žalos įgulos nariams ir kitiems asmenims, esantiems laive ar prie jo prišvartuotose baržose, uosto ar prieplaukos statiniams bei aplinkai padarymo.
Vadovaujantis teisės aktais bei Teismų praktika bei įvertinus kiekvieną individualų atvejį laivavedžiui gali būti taikoma atsakomybė pagal ANK 406 str 5 d.
Teismo sprendimas
Kad geriau suprasti, kokia nutartimi vadovavosi LTSA savo atsakyme, verta apžvelgti jų minėtą teismo sprendimą.
Asmuo su draugu išplaukė būdamas blaivas pažvejoti, Atmatos upėje nuleido inkarą apie 7 m nuo kranto. Atsidarė alaus ir išgėrė porą butelių alaus. Netrukus prisistatė LTSA ir pareikalavo pasitikrinti blaivumą. Asmuo pirmu bandymu įpūtė 0,63 o antru 0,43. Asmuo sutiko su pažeidimu ir pasirašė protokolą, nes LTSA pasakė kad atsipirks maža bauda. Tačiau gavo solidų kvitą ir nutarė apskųsti sprendimą teismui. Teismui teiktame skunde asmuo apeliavo į tai, kad valties nevaldė, variklis buvo užgesintas ir nuleistas inkaras. Ir todėl jo veiksmus negalima traktuoti kaip laivo valdymą. LTSA atsakydami į jo argumentus pateikė tokią poziciją:
Transporto priemonės vairavimas / valdymas esant neblaiviam yra vienas šiurkščiausių eismo pažeidimų. Svarbu akcentuoti tai, kad iš pareiškėjo skundo turinio darytina išvada, kad, jo nuomone, pažeidimas nebuvo padarytas ir laivelyje, būdamas atsakingas už jo valdymą jis gali vartoti alkoholinius gėrimus bei savo elgesyje neįžvelgia nieko blogo ar pavojingo. Pareiškėjo argumentas, jog jis planavo nuleidęs inkarą atsigerti alaus, tuomet leisti alui išsigaruoti ir blaivus plaukti į krantą yra absoliučiai nepateisinamas. Bet kuriuo metu būnant ant vandens galėjo pablogėti oro sąlygos, prireikti skubiai plaukti į krantą, pasitraukti iš kelio kitai vandens transporto priemonei ir pan. Svarbu akcentuoti ir tai, kad laivelyje pareiškėjas buvo ne vienas, todėl bet kuriuo metu galėjo pablogėti kartu esančio asmens būklė ar nutikti kitos nenumatytos aplinkybės. Pareiškėjo lengvabūdiškas elgesys dėl vartojamo alkoholio valdant pramoginį laivelį negali būti toleruotinas ir pateisinamas.
Teismas priėmė sprendimą asmens skundo netenkinti. Nuoroda į teismo nutartį
Kas būtų, jeigu būtų?
Iš vienos pusės LTSA pozicija dėl laivų su nuleistu inkaru labai aiški, turinti pagrindo ir logikos. Tačiau remiantis jų oficialiu atsakymu į mūsų užklausą, jų naudoti argumentai netinka situacijai kai laivas stovi prie kranto. Nes poreikio plaukti neatsiranda. O jeigu būtų panaudota – laivas atsirišo ar panaši „korta”, tai svarbu pripažinti kad tai gali atsitikti ir prišvartuotam laivui prie krantinės ir stovinčiam uoste.
Taipogi svarbu pabrėžti, kad panašus skundas realiai yra pirmas, todėl LTSA vadindama tai teismų praktika šiek tiek pagražina situaciją.